Sponsors

Sabtu, 15 Maret 2014

Mahkamah Selamatkan Anjing dari Siksaan dan Pemukulan

 
Essex - Christopher Davies, (35 tahun) terlepas dari hukuman penjara selama 12 minggu. Namun Davies tidak boleh lagi memelihara binatang peliharaan dan harus membayar denda 7 ribu pound sterling akibat terakam memukul  Max, seekor anjing jenis Staffordshire Bull Terrier.

CCTV di taman Chelmsford, Essex, Inggeris merakam kejadian itu pada 7 April lalu. Ketika itu Davies memukul dan menendang Max layaknya latihan bela diri. Padahal Max ketikaitu sedang terikat dengan tali.

Tidak hanya itu, Max juga mendapat uppercut dengan menggunakan HP dari Davies. Dalam gambar, terlihat jelas Max sangat ketakutan.

Dewan bandaraya setempat akan menjadikan Davies orang pertama yang dituntut dengan menggunakan Animal Welfare Act 2006. Davies memang tidak hadir di mahkamah, namun dia tetap dinyatakan bersalah pada 4 Jun lalu.

Bagaimana dengan nasib Max? Anjing itu telah diasingkan dari kekuasaan Davies dan ketika ini sedang menunggu majikan yang baru.

"CCTV sudah merakam kejadian itu dengan jelas, anjing tersebut dipukul  tanpa alasan yang jelas," kata anggota Dewan Kesihatan Masyarakat setempat, Paul Brookes seperti dilansir dari dailymail, Isnin (17/6/2013).

Sebelum dibawa ke penegak hukum, rakaman tersebut diteliti dulu oleh doktor hewan. Doktor berkeyakinan hewan tersebut menderita dan harus segera diambil tindakan untuk mengantisipasi siksaan lanjutan.

 detikNews

Tidak ada komentar:

Posting Komentar